reklama

Realita východného Slovenska očami mladého voliča Mariana Kotlebu.

Tentokrát prinášam rozhovor s mladým občanom východného Slovenska, ktorý 5. marca volil Mariana Kotlebu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Na úvod, jeden postreh na tento víkend. Pán Sulík, prajem Vám nech Vám žlč z toho, že budete papať z korýtka až v druhom slede nezatemní pohľad na zvolených teamlídrov Vašej celoslovenskej strany. Už kandidátka Vašej strany, kde 7 ľudí z prvej desiatky malo ako trvalé bydlisko uvedené naše hlavné mesto nemohla vyvolať, čo i len iskierku nádeje, že je u Vás možné brať východniara ako nejakého teamlídra. O to žalostnejší pohľad na bydlisko Vašich zvolených kandidátov pre toto volebné obdobie. Nie som volič Smeru. Ale ak je demokracia stále diskusiou, tak na Slovensku žiadna demokracia neexistuje. Mám podozrenie, že ak by tu bol zavedený politický systém USA, kde hlava výkonnej moci má spolupracovať so znepriatelenou stranou, ktorá ovláda zákonodarný zbor, znefunkčnili by sme celý štát. Na Slovensku diskusiu nepoznáme, nie sme schopní kompromisov a systémových riešení. Predvolebná kampaň nadnesene o tom, kto ma krajší účes nesúca sa na vlne masírovania ega s nedostatočným akcentom na pravé problémy a príčiny chudoby na Slovensku zostáva mementom. Vzájomná nevraživosť, doslova medzi vnukmi a ich rodičmi, či starými rodičmi, ktorí tu roky vytvárali hodnoty je už každodennou realitou. Pozrite sa, Vy na námestí SNP, v ktorých okresoch vyhrala Vaša bratislavská strana. Tipujem, že sa vzájomne navštevujete po rýchlostných cestách, či diaľniciach. A teraz, nech je už poctivosť úmyslov členov vznikajúcej vládnej koalície akákoľvek, spochybňujete ústavné procesy a legitimitu hlasov Vašich spoluobčanov. Navyše pokus o kriesenie časov 89´ zo strany Stankeho, Bártu a spol. mi už príde dosť úsmevný. Oddnes sa budem v svojom denníku snažiť na pravidelnej báze spovedať mladých ľudí, ktorí podľa médií nesú hlavnú vinu za súčasné zloženie nášho zákonodarného zboru. Vyspovedám východniarov z centier okresov, aby nedostávali priestor iba sociológovia z agentúr na výskum verejnej mienky, ktoré nás ohúrili takou presnosťou svojich výpočtov, ale reálne príbehy ľudí zo zabudnutého kraja našej krásnej spoločnej vlasti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes som sa rozprával s Martinom, pochádzajúcim z Vranova nad Topľou. Martin nie je jeho pravé meno, ale kvôli obavám z možných postihov v jeho práci, ak by si isté osoby prečítali o jeho politických názoroch sa rozhodol vystupovať pod aliasom. Aj to je podoba slobody slova a názorov v krajine OECD.

Tak najprv tvoj vek a zamestnanie, Martin.

Mám 27 rokov a zamestnania mám vlastne tri. Som bezpečnostný technik, mechanik a začínam podnikať. Z jedného zamestnania by som tu žil z ruky do úst. Takto mi na konci mesiaca ostáva niečo aj do budúcnosti.

Čo tvoje vzdelanie?

Stredoškolské. Základná škola tu vo Vranove, stredná škola podnikania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máš rodinu?

Áno mám manželku, vyštudovaná inžinierka, avšak momentálne bez práce. Na pohovoroch, ktoré absolvovala jej povedali, že inžinierka pre nich nie je dobrou investíciou. Skrátka museli by jej zaplatiť viac, keď sa dá o nejakom viac vôbec hovoriť. Je to smiešne vzhľadom na situáciu na Slovensku.

Čo nezamestnanosť v tvojom okrese?

Nie je to len rómsky problém ako sa to prezentuje v médiách. Teda percentuálne by som to tipoval na 80 percent rómska minorita, 20 majorita. Avšak ja nehodnotím ľudí podľa farby pokožky. Pre ľudí bez vysokoškolského vzdelania, by sa nejaká práca našla, vo všeobecnosti nepracuje ten, kto nechce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Priťahuje Vaša samospráva investície, ktoré by vytvorili nové pracovné miesta?

Nie, situácia je tu skoro ako v hladovej doline. Ak by tu nablízku nebola Bukóza (pozn. drevospracujúci podnik) bolo by to ešte horšie. Myslím, že na vine je nedostatočná infraštruktúra. Nemáme tu diaľnice, iba cesty prvej triedy ,aj to v žalostnom stave. Náš nezávislý primátor žiaľ v tomto zlyhal.

To je zaujímavé. Práve z blízkej obce Čaklov pochádza bývalý minister dopravy Ján Figeľ, matador slovenskej politiky..

Áno párkrát som ho tu videl. Aj na omši. Avšak myslím, že problémy, ktoré sú tu očividné už po prvých minútach pobytu neodkomunikoval dostatočne na dôležitých miestach v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aká kvalita života v tomto regióne?

Na dedinách je ešte stále aspoň čistejší vzduch. V mestách okrem nízkej životnej úrovne aj ten vzduch chýba. Pre zdravý životný štýl sa toho robí žalostne málo. Vo Vranove zmizla z centra zeleň. Nahradil ju betón. Chýba tu park. Miesto, kde by sa ľudia prechádzali na čerstvom vzduchu.

A celoslovensky kritizovaná zdravotná starostlivosť?

Dnes som bol na pohotovosti. Spýtal sa ma, prečo som tu o siedmej, keď lekáreň otvárajú až o ôsmej. Za tých 150 eur, ktoré si platím ja a môj zamestnávateľ je to žalostné. Mám sa správať ako niektorí Rómovia? Tí začnú kričať a lekári, celí preľaknutí ich vyšetrujú prednostne. Preto to chcem riešiť radšej súkromnou starostlivosťou. Napríklad ortopéda som si už našiel v Košiciach. Ten mi za 50 eur spraví 20 minútové vyšetrenie a som fit. Vo Vranove je to pásová výroba.

Spomenul si, že podnikáš. Si živnostník alebo máš obchodnú spoločnosť?

Som začínajúci živnostník. Obraciam sa ako viem. Avšak stále je hlavným zdrojom príjmu moja práca. Preto musím v tomto rozhovore vystupovať iným menom. Aby som na niektoré svoje osobné názory nedoplatil. Štát mi zobral aj meno. Mám ho žalovať? Málo spím. Živnostníci sú pre štát nevýhodní, je to prirodzené. Živnostník chce nižšie odvody, nižšie dane. Štát chce naopak viac. Veľkým problémom je byrokracia. Možno si se...m do vlastného hniezda, ale napríklad pracovná zdravotná služba, ktorú školím je pre zamestnávateľa jeden veľký blud

5. marca boli voľby. Koho si volil?

Nie som ani pravičiar ani ľavičiar. Páčili sa mi názory Alojza Hlinu, avšak bol na kandidátke KDH. Uvažoval som aj nad Borisom Kollárom. Avšak nakoniec som sa rozhodol až za plentou. Volil som Kotlebu – ĽSNS.

Prečo?

Marian Kotleba je protipólom Fica. Pre nič iné. Rozdiel vidím v stálosti názorov. Fico v nejakom roku 2000 sľuboval, že živnostníkov sa ani nedotkne. Kotleba svoj názor veľmi nemení. Čo povie, splní. Myslím, že nechce aby boli zvýhodňovaní tí, ktorí v živote nepracovali, či zlodeji so sekerami. V prezidentských voľbách som volil Andreja Kisku, ale ľutujem to. Je to bábka na špagáte Američanov. Myslím, že svojím krokom po voľbách, keď neprijal Mariana Kotlebu odignoroval názor 200 000 občanov.

Si rasista, či fašista?

Nie. Nebral som ohľad na výroky Mariana Kotlebu v minulosti. Myslel som si, že do parlamentu sa ani nedostane. Asi som to chcel trochu zamiešať. Bol som si istý, že nepôjde do vlády s Ficom. Ak by teraz boli predčasné voľby už by som ho nevolil.

Aj ty meníš názory.

Vidím, že s ním nikto aspoň zatiaľ nechce spolupracovať. Ako sa dajú takto presadzovať potrebné riešenia?

Je zodpovedné, že si prehliadal jeho extrémistickú minulosť? V minulosti netajil obdiv k slovenskému vojnovému štátu, ktorý posielal svojich občanov na smrť v nacistických koncentračných táboroch.

Nezohľadňoval som to. A v Osvienčime som bol. A drvivú väčšinu vedomostí o tomto období nemám zo školy. Vzdelával som sa sám, ak sa chceš pýtať na to, či sa o holokauste uspokojivo vyučuje v našich školách.

Myslím, že od istého veku, by mohla byť exkurzia v Osvienčime v študijných plánoch.

Možno..

Bol by si preto, aby sa stal Marian Kotleba premiérom?

Nie. A chcem ti povedať, že som ho nevolil ani pre cigánov. Toto nie je rasový problém. Ale sociálny. Poznám nečestných ľudí ako z majority, tak minority. Fakt nezohľadňujem farbu pokožky. Myslím, že napríklad naši rómski spoluobčania sú znevýhodňovaní pri prijímaní do zamestnania.

Nie som fanúšikom politiky Mariana Kotlebu. Čo by sa muselo stať aby sa nabudúce do toho parlamentu nedostal?

Niekto by ho musel vo veľkej miere očierniť. Ak by boli predčasné voľby, tí čo ťahajú za nitky by ho zdiskreditovali. Podľa mňa to však skôr bude časom štandardná strana. Veľa jeho voličov volilo prvýkrát. To je silná emócia. Nikdy na to nezabudnú.

Povedz mi o troch najväčších problémoch východného Slovenska?

Prvým je vysoká nezamestnanosť. Ďalším problémom je nízky počet investorov. A tretím problémom je odchod mladých ľudí do zahraničia.

Ak by si mal neobmedzené legislatívne možnosti, čo by si zmenil? Stačia mi tri príklady.

Mladým ľuďom by som poskytol bezúročný príspevok na dieťa, do desiateho roku života vo výške 300 eur. Tie peniaze tu určite sú. Po druhé, nech každý pracuje. Robota sa musí nájsť. Pracovné miesta by som našiel pomocou svojho tretieho opatrenia, ktorým by bolo zníženie dôchodkového veku, pre mužov na 58 rokov a pre ženy 55 rokov. Kto by bol raz dôchodcom by však už nemohol pracovať. Tak by sa uvoľnili pracovné pozície pre mladých ľudí.

Klasická otázka pri pracovnom pohovore. Pomôžem si. Kde sa vidíš o desať rokov a kde vidíš Slovensko?

Chcem sa stať úspešným podnikateľom. Slovensko však vidím v stave stagnácie, čiže tam kde teraz. Politici doposiaľ urobili pre východné Slovensko k.t.

Obrázok blogu

PS: Na fotografii hrám ako gymnazista vo volebnej kampani SAS.

Dávid Danočko

Dávid Danočko

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent právnickej fakulty. Venujem sa spoločenskému dianiu, literatúre, dejinám, hudbe a filmu. Pochádzam z východného Slovenska. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu